Kysymyksiä ja kommentteja maailman menosta Kaikki ei ole sitä miltä näyttää

Poliittinen virhe voi olla peruuttamaton

  • Sisäministeri Kai Mykkäsellä (kok) on nyt epäkiitollinen selittelijän rooli.
    Sisäministeri Kai Mykkäsellä (kok) on nyt epäkiitollinen selittelijän rooli.

Sipilän hallitus teki 2000 -luvun raskaimman poliittisen virheen syksyllä 2015 turvapaikanhakijoiden alkaessa tulvia Suomeen Tornion kautta. Julkisesti ei ole koskaan perusteltu, miksi hallitus jätti silloin soveltamatta Dublinin sopimusta Suomen eduksi, vaan päätti soveltaa sitä ehdoin tahdoin Suomen vahingoksi. 

Pääministeri Juha Sipilä (kesk) ja tuolloinen sisäministeri Petteri Orpo (kok) käyttivät päätösvaltaansa, jotta aikaa myöten 32 000 turvapaikanhakijaa,  jotka olivat matkustaneet lukuisten turvallisten maiden kautta halki Euroopan, otettiin turvapaikkahakemuksensa käsittelyyn nimen omaan Suomeen.

Dublinin yleissopimus säätää turvapaikkahakemuksen käsittelystä, ks. laajemmin

https://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/1997/19970099#idp445983232

-------

6 artikla

Kun voidaan osoittaa, että turvapaikanhakija on luvattomasti ylittänyt jäsenvaltion rajan tullessaan jäsenvaltioon maitse, meritse tai lentoteitse Euroopan yhteisöihin kuulumattomasta valtiosta, on turvapaikkahakemuksen velvollinen käsittelemään se jäsenvaltio, johon turvapaikanhakija on näin tullut.

Tämän valtion vastuu lakkaa kuitenkin, jos osoitetaan, että hakija on ennen turvapaikkahakemuksen jättämistä asunut ainakin kuusi kuukautta siinä jäsenvaltiossa, johon hän on turvapaikkahakemuksensa jättänyt. Tässä tapauksessa viimeksimainittu jäsenvaltio on velvollinen käsittelemään turvapaikkahakemuksen.

-------

Siis v. 2015 olisi riittänyt, että Haaparannasta bussilla Tornioon tulleilta olisi Suomessa selvitetty pelkästään ensimmäinen EU:hun maahantulovaltio – minkä jälkeen heidät olisi voitu ensi tilassa passittaa kyseisiin tulomaihin. Ei siihen olisi kuutta kuukautta mennyt. 

Näköhavaintojen perusteella tulijat saapuivat Ruotsista, joten Suomi ei ainakaan ollut se jäsenvaltio, johon turvapaikanhakija on näin tullutOrpoa selkärankaisempi sisäministeri olisi joko määrännyt Suomen rajaviranomaiset käännyttämään bussit matkustajineen takaisin Haaparantaan tai sitten rajannut selvitystyöt pelkästään sen Dublin-jäsenvaltion selvittämiseen, johon turvapaikanhakija on ensimmäiseksi tullut, jotta hänet voidaan siirtää sinne. 

Ei toki ole mikään Dublinin sopimuksen rikkomus toimia omaksi vahingokseen – niinhän juuri Sipilä & Orpo päättivät poliittisesta tahdostaan, ottaessaan selvitettäväksi pitkän kaavan mukaan suojelun tarpeen kaikilta 32 000:lta Suomessa, tunnetuin seurauksin (n. 10 000 laittomasti maassa oleskelevaa, lukuisia henkirikosten ja seksuaalirikosten uhreja ym.) sekä tuntemattomin seurauksin (visusti salattu miljardiluokan ylimääräinen kuluerä veronmaksajille joka ikinen vuosi 2015 jälkeen hamaan tulevaisuuteen saakka). 

Kuvituskuvassa pellenä esiintyvä Kai Mykkänen ei itse ollut ratkaisemassa vuoden 2015 päätöstä, vaan hän joutuu sisäministerin tehtävissä kokoomuslaisten edeltäjiensä perintönä nyt selittelemään ministeritoveriensa tekemisten seurauksia, kuten tämänaamuisessa Ykkösaamun haastattelussa.

https://areena.yle.fi/1-4575939?autoplay=true

Ei hänkään toki mainitse halaistua sanaa siitä, että syksyllä 2015 Suomella olisi ollut kaikki tilaisuudet välttää se tapahtumaketju, jonka seurauksia nyt yritetään parsia supliikilla, kokoustamisella ja paperien tuottamisella. Vahinkoa kärsineille siitä lienee hyötyä vähänlaisesti, ja sisäisen turvallisuuden parantumiseen tuskin monikaan uskoo kaiken poliittisen avuttomuuden jälkeen.  

Nähtäväksi jää, seuraammeko kaikessa muodikkaasti matkitun Ruotsin esimerkkiä autojen polttoineen ja poliisin sekä pelastushenkilöstön kivityksineen. Varmaa on, että turvallisuusilmapiiri Suomessa on muuttunut pysyvästi huonommaksi harjoitetun maahanmuuttopolitiikan tuloksena. 

Miten huoltosuhteeseen vaikuttaa nyt joutilaiden nuorten miesten elättäminen loppuikänsä sosiaalisilla tulonsiirroilla tai sen kerrannaisvaikutukset perheiden / sukujen yhdistämisineen, siitä antanevat viitteitä jo tähän mennessä kertyneet työttömyystilastot, joissa Irakista, Afganistanista ja Somaliasta tulleet erottuvat omaksi luokakseen. 

https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/201703242200091348

Kaikeksi onneksi äänestäjillä on sentään huhtikuussa tilaisuus ottaa kantaa hallituspuolueiden politiikan onnistumiseen eri tehtävissään. Onko todennäköistä, että huono politiikka korjaantuu äänestämällä valtaan uudelleen samoja päättäjiä, jotka vain mukauttavat puheitaan vaalien alla, vaiko sitten johdonmukaisesti täysin erilaista politiikkaa ajaneita?

Ja mikä takaa, että äänestäjän tahto silloinkaan toteutuisi, varsinkaan politiikan muilla osa-alueilla?

Siinäpä pulma, joka pitää vireillä mielenkiinnon niin äänestäjillä kuin ehdokkaillakin.  

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

36Suosittele

36 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (45 kommenttia)

Käyttäjän MikaLehtonen kuva
Mika Lehtonen

On omituista, että valtiojohto voi tehdä näin kauaskantoisia ja merkittäviä päätöksiä omin päin, ja ääritapauksessa yhden epäpätevän ministerin siunaamina. Esimerkiksi asuntoyhtiöissä merkittävät kaikkia osakkaita koskevat päätökset pitää tehdä yhtiökokouksessa (vrt. kansanäänestys), jossa esityksen pitää saada taakseen läpi mennäkseen vähintään 3/4 äänistä.

Vuonna 2015 tehtiin karkea virhe, kun turvapaikanhakijavirtaa seurattiin tumput suorina vierestä, mutta kaikki päästettiin maahan. Tehtyä virhettä ei selvästi haluta korjata jälkikäteenkään, kun perusteettomia tai rikollisiakaan hakijoita ei saada ulos maasta. Irakia pitäisi painostaa tukien lopettamisella ja turvapaikanhakijat pitäisi sulkea suljettuihin laitoksiin, joista pääsisi pois vain ilmoittamalla halukkuutensa vapaaehtoiseen paluuseen. Ongelma siis saataisiin ratkaistua yksinkertaisilla toimilla hyvinkin nopeasti. Ainoa asia mikä estää, on se, ettei poliittista tahtoa näytä nykyisillä päättäjillä olevan.

Käyttäjän MirjamiParant1 kuva
Mirjami Parant

Maailmoja yltiösyleilevät Vasemmistopuolue ja Vihreät, olisi pikimmiten saatava vastuuseen siitä, millaista mielikuvaa ovat viestimässä suomalaisen yhteiskunnan hyväsksikäyttämisen mahdollisuuksista.

Käyttäjän MirjamiParant1 kuva
Mirjami Parant

Polittinen virhe on peruuttamaton.

Tehtyä ei saa tekemättömäksi.

Maamme kansalaisia on kohdeltu julmasti ja saatettu heidän elinolosuhteensa kestämättömiksi, turvapaikanhakijoiden kustannuksella.

Käyttäjän MikaLehtonen kuva
Mika Lehtonen

Ei kai sentään turvapaikanhakijoiden kustannuksella...

Toisaalta se on niin, että demokratiassa kansa saa täsmälleen niin fiksut päättäjät kuin se ansaitsee.

Käyttäjän aveollila1 kuva
Antero Ollila

En ole eläissäni kokenut, että poliitikko olisi myöntänyt edes pientä virhettä saatikka tällaista suurta katastrofaalista munausta. Kansalainen voi vaikuttaa vain äänestämällä.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

Kansalaisen vaikutusmahdollisuudet lienevät useimmiten ne, mitkä Veikko Huovisen romaanihenkilö Konsta Pylkkänen ilmaisee termillä kusiaisen valtuuvet.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Tämähän on tietenkin moniulotteinen kysymys, mutta yritän rajoittaa omaa näkökulmaani vain pariin kohtaan:
"Julkisesti ei ole koskaan perusteltu, miksi hallitus jätti silloin soveltamatta Dublinin sopimusta Suomen eduksi,..."

Koko ryntäys oli minusta salaliitonomainen tapahtuma aina Afganistanista ja Somaliasta lähtien. Noissa lälhtömaissahan ei juuri ryntäyksen alkuvaiheessa ollut tapahtunut mitään kovin dramaattista aiempiin kuukausiin verrattuna, mutta ehkä Isiksen loppu alkoi häämöttää? "Salaliittomainen" ryntäys on voinut syntyä kännykkäverkon tiedonkulun kauttakin, ilman varsinaista käskytystä, pelkällä porkkanatiedolla.

Missään nimessä en uusko, että Suomen hallituksella olisi ollut mitään isompaa roolia ryntäyksen aloitamiseen, vaikkakin vastaanottovalmisteluja olikin tehty jo vuoden 2015 alussa.

Sitten kun uusia Allahin sotilaita ja sotilaskarkureita oli laumoittain Ruotsissa, on Suomessa voinut olla joku epäisänmaallinen (=globalistinen, "humanitaarinen") taho, joka on edistänyt näiden joukkojen siirtoa Suomeen. Hallituksen on täytynyt olla tästä tahosta jotenkin tietoinen ja ehkä jopa luottaa tähän.

Timo Soini ei ole koskaan ollut mitenkään erityisen maahanmuuttokriittinen. Hallituksen sisällä olisi voinut olla sopimus, että Perussuomalaisten maahanmuuttokriittiset "uhrataan", koska näin Soini olisi päässyt eroon halla-aholaisista. Mauri oli tehtävänsä tehnyt, mauri sai mennä. Hillotolppa oli jo varmistettu. Itse asiassa kesällä 2017 kävi ilmi, että Soini oli sitten menettänytkin tällä petollisella hallituspolitiikallaan kentän kannatuksen. Muutoinhan hänen ehdokkansa olisi tullut valituksi.

Tuo olisi siis sisäpoliittinen syy hallituksen toimimattomuuteen kansalaisten eduksi, tai veikkaukseni siksi. Kansainväliseksi syyksi voi sitten veikata tarvetta nuoleskella EU:n globalistista eliittiä. Olihan myös Ruotsin jossakin lehdessäkin kirjoitus suomeksi, miten Suomi joutuisi Itä-Euroopan roskakastiin, jos ei ota rikkautta vastaan.

"Hauska" yksityiskohta tässä maahanmuuttajatulvassa oli Venäjän lähettämä näyte-erä sikäläisistä ulkomaalaistaustaisista mahdollista maahanmuuttajista. Hirveä hätä oli tukkia rajaa. Minä en käsitä, miten sieltä tulevat ihmiset olisivat olleet sen kummallisempia kuin Ruotsista tulleetkaan. Hädänalaisuuskaan tuskin on ollut vähäisempi.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

Jos Suomen hallitus osasi tehdä vastaanottovalmisteluja jo vuoden 2015 alussa, eikö se hetkeksikään pysähtynyt miettimään asian sopimusjuridista taustaa?

Ei ministerien tarvitse itse päntätä sopimustekstejä, mutta heillä on aina mahdollisuudet konsultoida valtion piikkiin itseään viisaampia asiantuntijoita. Ei siis kenenkään päähän ollut pälkähtänyt, mistä Suomi on sopinut kun sen valtuuttama edustaja on allekirjoittanut Dublinin sopimuksen?

Kun tilanne oli jo päällä syksyllä 2015, sen ymmärrys olisi ollut kultaakin kalliimpi. Miksi Sipilän hallitus hukkasi tilaisuutensa?

Ellei Suomen hallituksella ollut mitään isompaa roolia ryntäyksen aloittamiseen, niin kenties sen kiihdyttämiseen saattoi kuitenkin vaikuttaa Juha Sipilän Ykkösaamussa mainostama tarjous majoittaa turvapaikanhakijoita omaan taloonsa (jonka YLE Areena on jo armeliaasti poistanut katsottavien joukosta).

"Olihan myös Ruotsin jossakin lehdessäkin kirjoitus suomeksi, miten Suomi joutuisi Itä-Euroopan roskakastiin, jos ei ota rikkautta vastaan." – Tuo kirjoitus olisi todella kiinnostavaa luettavaa tänä päivänä. Luovuttaako Suomen tasavallan hallitus päätösvaltansa ruotsalaisille lehtimiehille?

– Pian en ihmettele enää mitään...

Käyttäjän sepposimonen2 kuva
Seppo Simonen

Oikein mustalla painotettuna on kaaosmainen vuoden 2015 pakolaistilanne Eurooppaa tuli 630000 pakolaista. Jotkin EU-n jäsenmaista laisti vastuunsa ja muunmuassa Ruosiin tuli 163000 pakolaista Suomeen 32000 siis viisin kertainen määrä vaikka maa onasukasluvulaat alle kaksinkertainen Suomeen verraten, joka oli kyllä liikaa molemmille.
Jotenkin odottaisi kokonais perspektiiviä ensiksi eikä suolletttaisi syytöstä hallitusta kohtaan Hallitus kyllä tiedostaa tilanteen ja vastaa saappat jalassa täällä kansantuomioistuimen somemediassa.

Sanoisisin jopa nyt on sopulipopulismi saanut vallan monen arvostetun blogistin kynässä lisäksi Dublininsopimuksessa on se kuuluisa valuvika sillä siinävoikävsllä Euroopan läpi ja vasta sopivassa maassa ilmoittaudut pakolaiseksi.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

"...muunmuassa Ruotsiin tuli 163000 pakolaista ..."

Ja kaikkien Dublin-sopimusmaiden tavoin myös Ruotsilla oli tasan samat mahdollisuudet kuin muillakin passittaa ensimmäiseen tulomaahan ne turvapaikanhakijat, jotka eivät tulleet ensimmäiseksi Ruotsiin.

Miksi korkeasti oikeusoppineet ja kallispalkkaiset huippujuristit neuvottelevat vuosia ja kuukausia sopimuksia yhteisistä säännöistä poikkeustilanteita varten, jos noita sääntöjä ei sitten sovelletakaan, kun tulee juuri niiden tarkoittama tilanne?

Käyttipä Ruotsi sitten noita oikeuksiaan tai ei, sehän ei varsinaisesti Suomelle kuulunut – mutta Ruotsin apinointi kävi tässäkin Suomelle kalliiksi.

Ruotsi ei vain jostain syystä rekisteröinyt maahansa tulleiksi noita 32 000 Suomeen edelleen passittamiaan – miksiköhän?

"Taakanjako" on sitten kokonaan erillinen poliittinen kysymys, mutta alkuperäinen tarkoitus kai on kuitenkin se, että EU:n ulkorajavaltiot huolehtivat Unionin rajojen toimivuudesta siten, että laillinen liikenne sujuu sekä sisään että ulos mutta laiton estetään.

"...kuuluisa valuvika sillä siinä voi kävellä Euroopan läpi ja vasta sopivassa maassa ilmoittaudut pakolaiseksi" – ja juuri tuo valuvika on paikattavissa käyttämällä hyväksi artiklaa 6 (ks. blogiteksti) – mutta Sipilän hallitus ei halunnut käyttää sitä Suomen eduksi, eikä kerro meille miksi. Eikä yksikään valtamedian toimittaja perää siihen heiltä vastausta.

Käyttäjän kostiainenpertti kuva
Pertti Kostiainen

Nämä ovat sopineet näistä asioista etukäteen muuten tämä olisi aivan mahdotonta.

Käyttäjän sepposimonen2 kuva
Seppo Simonen

Ollaan tarkkoja "turvapaikkahakemuksen on velvollinen käsittelemään se jäsenvaltio, johon turvapaikanhakija on näin tullut" "näin" sanan sijalla pitäisi olla "ensiksi" sana, siinä se on se valuvika.
Edelleen täten turvapaikan hakijana voi lamssia läpi Euroopan ennenkuin ilmoittautuu. Tämä pitäisi käsitellä Euroopan ihmisoikeustuomioistukmessa pikimmiten.

Käyttäjän kostiainenpertti kuva
Pertti Kostiainen Vastaus kommenttiin #17

Euroopan ulkoreunoilla piti olla rajavartiointi. Kukaan ei pääse sisään ilman papereita ja lupia. Mikä ihmeen lammastarha tää on?

Käyttäjän johannasirenkaplas kuva
Johanna Sirén-Kaplas Vastaus kommenttiin #21

#21

Tämä on Frontex-hyytelö.

Ei kannattaisi Suomen mieliä merta edemmäs kalaan, jos ei edes omia rajoja osata varjella.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen Vastaus kommenttiin #17

Koetin olla tarkka ja käyttää lähteenä EUR-Lex'iä netissä, vieläpä englanninkielistä alkutekstiä EU:n virallisesta lehdestä.
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/ALL/?ur...

CHAPTER III
CRITERIA FOR DETERMINING THE MEMBER STATE RESPONSIBLE
..
Article 13
Entry and/or stay

1. Where it is established, on the basis of proof or circumstantial evidence as described in the two lists mentioned in Article 22(3) of this Regulation, including the data referred to in Regulation (EU) No 603/2013, that an applicant has irregularly crossed the border into a Member State by land, sea or air having come from a third country, the Member State thus entered shall be responsible for examining the application for international protection. That responsibility shall cease 12 months after the date on which the irregular border crossing took place.

Siis: jos hakija on laittomasti ylittänyt rajan jäsenmaahan maitse, meritse tai lentäen (ilmoitse) tullen kolmannesta maasta, se jäsenmaa, johon on näin tultu, on vastuussa kansainvälisen suojelun tarpeen selvittämisestä.

(Suomenkielinen EU:n Virallinen lehti on mitäänsanomaton).

Kyllä minusta teksti sanoo varsin yksiselitteisesti, että hakija on 1) luvattomasti ylittänyt minkä tahansa jäsenmaan rajan 2) tullen kolmannesta maasta 3) se Dublin-jäsenmaa, johon näin on tultu, on velvollinen... jne. Teksti ei anna ymmärtää, että esim. useammat rajanylitykset olisivat mahdollisia ja vasta niiden jälkeen lankeaisi velvoite.

Käyttäjän kostiainenpertti kuva
Pertti Kostiainen Vastaus kommenttiin #23

Näin sen pitää olla. Ne ovat ne rajamaat jotka pettivät.
Kaikki pakolaiset olisi pitänyt kuskata niihin maihin jotka ovat ne sisään päästäneet.
Sitten siellä olisi EUn pitänyt päättää mitä niille tehdään.

Birgitta Kesseli

Syksyllä ja talvella 2015-16 arabilehdet kertoivat ihanasta Suomesta, jossa kukin ja lauluin otetaan tulijoita vastaan.

https://yle.fi/uutiset/3-8308388

Käyttäjän allsynergy kuva
Rami Ovaskainen

Sipilä: Kaikki Suomeen tulleet turvapaikanhakijat olisi voitu palauttaa
https://youtu.be/m5NhFR7xfcM
"Eihän tää Dublin-järjestelmä ole toiminu toiminut pitkään aikaan käytännössä, et kaikki Suomeen tulleethan ois voitu palauttaa, koska kaikki kaikki muut paitsi tota paitsi Venäjältä tulleet öö ovat tulleet Dublin sopimuksen alla olevien maiden kautta"

Se oli siis ihan valinta. Valinta maksanut rahassa jo yli miljardin ja maksaa lisää. Sitten on tietenkin myös asioita, joita ei mitata rahassa.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

Juuri näin! "Kaikki Suomeen tulleet olisi voitu palauttaa", sanoo Juha Sipilä täysin tietoisena asiasta, mikä nyt onkin vähimmäisvaatimus pääministeriltä.

Siis Suomi luopuu suvereenin valtion asemastaan vain siksi, että "Eihän tää Dublin-järjestelmä ole toiminut pitkään aikaan käytännössä".

Mitä se oikeasti tarkoittaa? Kaikki suurella työllä vaivalla läpikäydyt sopimusneuvottelut ovatkin olleet pelkkää pilapuhetta, vain koska muut sopijapuolet eivät välitäkään noudattaa yhteisesti sovittua.

Miksi Sipilä sitten päättää, että meidän suomalaisten on oltava mallioppilaita ja kannettava muille kuuluva vastuu?

Montako tilauslennollista väärään maahan pyrkijöitä on Suomesta viety EU:n ulkorajamaihin 6 artiklan nojalla, ilman että näitä Dublinin mukaan siirrettäviä olisi otettu siellä vastaan? En muista yhtään ainutta uutista sellaisesta tapahtumasta.

Jos pääministeri ei pidä kiinni Suomen oikeuksista EU:n sisällä, kuka sitten pitää?

Sipilä & Orpo tekivät päätöksiä, joiden kustannusvaikutukset Suomelle ovat olleet rahassa miljardeja, henkilövahingot useita kuolonuhreja ja rikosuhreja (joista poliisin mukaan näkyy vasta jäävuoren huippu). Onko heissä miestä myöntämään vastuunsa?

Käyttäjän MikaLehtonen kuva
Mika Lehtonen

Linjauksesta on varmasti keskusteltu kokoonpanolla Sipilä, Orpo, Soini, ja kun tuossa on kaksi hardcore-uskovaista ja yksi opportunistinen oppipoika, niin onneton ratkaisu muuttuu jo paljon ymmärrettävämmäksi.

Vähintä mitä voisi odottaa, olisi, että viimeistään nyt tehtäisiin kaikki mahdollinen tilanteen korjaamiseksi. Ikävä kyllä katumusharjoituksesta ei kuitenkaan näy merkkiäkään.

Käyttäjän johannasirenkaplas kuva
Johanna Sirén-Kaplas Vastaus kommenttiin #20

#20

Ei muutu ratkaisu ymmärrettäväksi.

Kyllä näitä herroja on varoiteltu suunnasta ja toisestakin.

https://savonmaa.fi/article/eero-timgren-tuntee-is...

Käyttäjän MikaLehtonen kuva
Mika Lehtonen Vastaus kommenttiin #29

Kun päättämässä on pelkkiä hölmöjä, niin fiksua lopputulosta ei voida odottaa.

Birgitta Kesseli

>>> Kaikki suurella työllä vaivalla läpikäydyt sopimusneuvottelut ovatkin olleet pelkkää pilapuhetta, vain koska muut sopijapuolet eivät välitäkään noudattaa yhteisesti sovittua.>>>>>

Tätä se EU on ollut alusta saakka, jos ette ole vielä havainneet. Alkaen käyrien kurkkujen direktiivistä.

Varsinkin Suomesta katsoen, EU palvelee kaukaista eliittiä, jota varten se on juurikin rakennettu.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen Vastaus kommenttiin #26

Birgitta: kai profiilikuvasi puuttumisen vuoksi järjestelmä erikseen hyväksyttää blogin kirjoittajalla tekstiesi julkaisun. Itselläni oli alkuun samanlainen tekninen vaikeus saada naamakuva keskusteluteksteihin, kunnes seurasin US:n ohjeistusta oman blogin aloittamisesta (vaikka tuolloin ei ollutkaan aikeita sellaista kirjoittaa) – ja kas, naamahan ilmestyi myös keskustelupuheenvuoroihin.
– Oletko kokeillut noudattaa US:n oman blogin perustamisohjeita?

Käyttäjän MirjamiParant1 kuva
Mirjami Parant

"Sitten kun uusia Allahin sotilaita ja sotilaskarkureita oli laumoittain Ruotsissa, on Suomessa voinut olla joku epäisänmaallinen (=globalistinen, "humanitaarinen") taho, joka on edistänyt näiden joukkojen siirtoa Suomeen. Hallituksen on täytynyt olla tästä tahosta jotenkin tietoinen ja ehkä jopa luottaa tähän."

Tilannekartoitus noilta vuosilta puhuttelee.

Hämmennyn edelleen. miksi maamme tehtäväksi jäi Ruotsin puolelta Suomeen saapuvien 'asylum' ihmisten bussikuljetukset ja taloudellinen huolto.

Enemmän kuin puolet, tuosta joukosta, olivat/ovat, väärin perustein hakeneet turvapaikkaa.

Se, mitä kansalle ei kerrota, herättää mielikuvia, joiden suitseminen ei enää onnistu.

Vasta nyt, ihmiset uskaltavat puhua, vaikkakin vihapuheen diskriminaatiolla, valtiovalta yrittää suitsia.

Käyttäjän JariPirppu kuva
Jari Pirppu

tie helvettiin on silattu hyvillä aikomuksilla,,mutta eipä poliitikot eikä suvakit tunteneet islamia,,nyt alkavat oppia !

Käyttäjän marttivartti3 kuva
Martti Nurmi

Kukaan ei opi mitään. Yksikään näistä päättäjistä ei ole eronnut. Kukaan ei ole edes ilmoittanut harkitsevansa sitä. Kepulaisista asian pitäisikin tuntua kotoiselta. Omat herätysliikkeet on tehtailleet samanlaisia lapsiin kohdistuneita rikoksia.
Nyt esitetään sitten pöyristynyttä. Miksi? Monessako hoitokokouksessa tyttö on todettu syntisesti vanhaa uskonmiestä vietelleeksi?

Käyttäjän VesaLevonen kuva
Vesa Levonen

Loistava kuvaus Hannulta, kiitos erinomaisesta ja asiantuntevasta blogista.

Käyttäjän jukkamikkola kuva
Jukka Mikkola

Maahanmuuttoviraston toimintakertomuksesta vuodelta 2017.

Sivulta 41 voi lukea:

”Ruuhkat virastossa ja hallinto-oikeuksissa johtavat pitkittyneisiin käsittelyaikoihin ja vastaanottokustannukset kohoavat odotettua enemmän. Uutena ilmiönä on noussut se, että moni turvapaikan hakija laatii uuden hakemuksen uusin perustein ja pysyy näin ollen vastaanottojärjestelmässä pitkään.”

Sivulta 42 voi lukea:

”Täytäntöönpanokelpoisten käännytyspäätösten saaneiden ulkomaalaisten maasta-poistamisesta vastaa poliisi. Osaa esimerkiksi irakilaisista ja somalialaisista käännytettävistä ei poliisi saa pantua kohtuullisessa ajassa täytäntöön, koska lähtömaa ei suostu ottamaan kaikkia kansalaisiaan vastaan. Näistä henkilöistä jotkut hakevat kansainvälistä suojelua useita kertoja saadakseen pysyä vastaanottopalveluiden piirissä. Osa puolestaan hakee oleskelulupaa muilla perusteilla tai poistuu Suomesta muualle Eurooppaan, josta saattavat myöhemmin tulla takaisin vastuunmäärittämisasetuksen (ns. Dublin 3 -asetus) perusteella.”

Palvelujen ostot olivat 221 miljoonaa euroa vuonna 2016 ja 545 miljoonaa euroa vuonna 2017.

http://migri.fi/documents/5202425/5915665/Maahanmu...

P.S. Valtiolla ei ole varaa palkata lisää poliiseja, joiden lukumäärää on vähennetty viime vuosina.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

Mistähän on peräisin tuokin ilveily, että juuri Suomessa turvapaikan hakija voi laatia yhä uusia hakemuksia uusin perustein ja pysytellä vastaanottojärjestelmässä pitkään? Edes Ruotsissa ei tietääkseni sorruta mokomaan päättömyyteen, vaan päätös on päätös eikä leikkipäätös.

Mitä muuta tuo voi palvella kuin viranomaisten ja veronmaksajien pitämistä pilkkanaan? Miksi te lainsäätäjät siellä Arkadianmäellä järjestätte meille tätä sirkusta – sellaiseenko luulette saaneenne meiltä valtakirjan?

"Osaa esimerkiksi irakilaisista ja somalialaisista käännytettävistä ei poliisi saa pantua kohtuullisessa ajassa täytäntöön, koska lähtömaa ei suostu ottamaan kaikkia kansalaisiaan vastaan."

Siinä tapauksessa, mikäpä estää toimittamasta ao. maiden käännytettäviä kansalaisia konsulipalveluiden piiriin heidän omissa edustustoissaan, esimerkiksi Irakin suurlähetystössä, Lars Sonckin tie 2, 00570 Helsinki (= juridisesti Irakin tasavallan valtioaluetta). Muutaman sadan ensimmäisen tultua lähetystön portista sisään ja poliisin tai Rajavartioston estäessä tuloa sieltä ulos Suomen valtioalueelle muuten kuin Irakin valtion virallisen vastaanottositoumuksen kanssa, kenties neuvotteluissa tapahtuisi edistystä. Luonnollisesti kaikki taloudelliset avustukset Irakin valtiolle jäädytettäisiin, kunnes yhteisymmärrykseen on päästy.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

"Osaa esimerkiksi irakilaisista ja somalialaisista käännytettävistä ei poliisi saa pantua kohtuullisessa ajassa täytäntöön, koska lähtömaa ei suostu ottamaan kaikkia kansalaisiaan vastaan."

Muutama kuukausi suljetulla leirillä Suomessa saisi useimmat turvapaikanhakijanuorukaiset suorastaan haluamaan palautusta kotimaahansa ja kotimaa ottaa kaikki halukkaat vastaan.

Käyttäjän ilarikiema kuva
Ilari Kiema

Vuonna 2015 EU-maihin tuli 1 332 800 turvapaikanhakijaa, joista 476 649 pelkästään Saksaan (lähde BAMF). Saksaan tulleista hakijoista (siis Saksassa hakemuksen rekisteröineistä) runsaat 160 000 oli Syyriasta, jonka sodan takia Merkel alun perin päätti avata rajat syyrialaisille pakolaisille ja luopua toistaiseksi Dublin-asetuksen soveltamisesta. Merkelillä oli ratkaisulle aivan perustellut syyt, ja Obamakin kehui Saksan pakolaispolitiikkaa.

Sitten osoittautui, ettei Saksan osavaltioilla ja kaupungeilla ollut edellytyksiä hallita turvapaikkatilannetta, ja viimeistään kolmen vuoden takaisista Kölnin ja muiden kaupunkien uudenvuoden tapahtumista lähtien on ollut ilmeistä, että osa turvapaikanhakijoina tulleista nuorista miehistä heikentää systemaattisesti erityisesti naisten turvallisuutta. Tällaiset uutiset ovat sitten jatkuneet säännöllisesti Saksassa vastuullisessa valtamediassa.

Vastaavasti Suomen poliittisilla päättäjillä on vuonna 2015 saattanut ollut aivan järkevät ulkopoliittiset ja humanitaariset syyt ratkaisuilleen. Suomessa kehitys on ollut pienemmässä mittakaavassa samankaltainen kuin Saksassa, vaikka Suomessa on vaikeampi myöntää että ongelmat eivät kumpua ainoastaan suomalaisten rasistisista ennakkoluuloista vaan huomattavassa määrin myös turvapaikanhakijoiden omasta käyttäytymisestä. Sipilää voi syyttää monestakin sote ym. asiasta mutta ei oikeastaan eurooppalaisesta vuoden 2015 turvapaikkakriisistä. Jälkikäteen katsottuna tietenkin jotkut ratkaisut tai ilmoitukset olisi pitänyt jättää tekemättä, mutta niin on aina. Se olisi sitten jo uskomatonta kovakorvaisuutta ja todellisuuden kieltämistä, jos vieläkin nyt 2019 kieltäydyttäisiin uskomasta että joiden turvapaikanhakijoiden oma toiminta heikentää erityisesti naisten ja tyttöjen turvallisuutta

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

Kiitos hyvästä yhteenvedosta. Eipä tarvitse ihmetellä Merkelin epäsuosiota.

Nuo Suomen poliittisten päättäjien 2015 aivan järkevät ulkopoliittiset ja humanitaariset syyt minuakin kiinnostavat – koska niitä olisi pitänyt punnita vastakkain Suomen ja suomalaisten etujen kanssa, joita taas Dublinin sopimus olisi antanut mahdollisuuden puolustaa. Mitään vilpitöntä sellaista kuvausta Sipilän hallituksen pohdinnoista syksyllä 2015 en ole kuullut enkä lukenut, ja hallitus on mielestäni meille siitä selityksen velkaa.

En minäkään syytä Sipilää v. 2015 eurooppalaisesta turvapaikkakriisistä, vaan avuttomasta politiikasta sen jälkeen, kun ruotsalaiset bussit jo kurvasivat Tornioon. Tulevasta kansainvaelluksesta oli merkkejä näkyvissä jo kuukausia ennen, ja vielä siinä vaiheessa olisi voitu ryhdistäytyä ja tehdä asialle jotakin, vielä silloin ei ollut tehty peruuttamattomia virheitä.

"Suomessa on vaikeampi myöntää että ongelmat eivät kumpua ainoastaan suomalaisten rasistisista ennakkoluuloista vaan huomattavassa määrin myös turvapaikanhakijoiden omasta käyttäytymisestä."

Se, että Lähi-Idän nuorten miesten ei-toivottavaa käyttäytymistä ei osattu ennakoida Sipilän hallituksessa, osoittaa mielestäni hämmästyttävää naiiviutta. Olihan vastaavasta jo 2015 kertynyt muualta Euroopasta paljon näyttöä ja kokemuksia.

Suomalainen erityispiirre on ollut median asenne Perussuomalaisten halventamiseksi ja demonisoimiseksi sekä "vihapuheesta" revittely. Asioiden tässä vaiheessa on kohtalon ivaa, kuinka maahan tulleet ovat itse demonstroineet juuri sitä käytöstä, josta kirjoitettuaan Jussi Halla-aho sai kaikissa oikeusasteissa langettavan tuomion uskonrauhan rikkomisesta ja niskaansa julkisia likasankoja muka toivomuksista nimeltä mainittujen naishenkilöiden tulosta raiskatuiksi. Halla-aho on käyttänyt kärjekästä kieltä, mutta hänen ennustuksiaan näyttää käyneen toteen.

Käyttäjän markkulehto kuva
Markku Lehto

Suomalaisia on useissa vuosisatoja vanhoissa ulkomaalaisten tutkimusmatkailijoiden kuvauksissa sanottu hieman hitaiksi.

Ja mitä sitä nyt mittään muuttamaan, kun ennenkin on aina näin tehty.

Käyttäjän marttivartti3 kuva
Martti Nurmi

Älkää riekkuko Saksasta. Nenänpää voi ensi kesänä olla aika valkoinen. Hirveää näkymää pukkaa.
Meillä voitaisiin käydä muutaman takavuoden keskustelu uudelleen. Ottaa juttu vuoden takaa ja kysyä "mitä mieltä nyt?"

Käyttäjän markkulehto kuva
Markku Lehto

Maahantulijoiden majoitus- ja vastaaottokeskukset olivat siinä kaaostilanteessa monelle hyvä bisnes. Tarjouksia ei taidettu pahemmin silloin ehtiä kilpailuttamaan eikä julkisten hankintojen ehtoja (JYSE 2014 PALVELUT -ehdot ) ehditty soveltamaan.

Jokohan julkinen sektori on saanut rivinsä ja palveluja koskevat speksinsä ( palveluiden vaatimusten määrittelyt ) kuntoon seuraavaa maahantulijoiden aaltoa ja siitä johtuvien palveluiden hankintaa varten. Vai pitäisikö nyt kilpailuttaa jo "maassa maan tavalla" -kotouttamispalveluita ?

Käyttäjän majuripasi kuva
pasi majuri

Hyvä kirjoitus. Sipilän osuus maahantulijoiden maanvalintaan syyskuussa 2015 kannattaisi tutkia vaikka mielenkiinnosta. Varsinainen ryntäys tänne alkoi heti kohta hänen laajasti kansainvälistä julkisuutta saaneiden medialausumiensa jälkeen. Monet tulijat myös selkeästi nimesivät Sipilän pettäneen heidät kun Suomi ei antanutkaan heille sitä mitä pääministeri lupasi.

Täällä riekkuvien persujen taas kannattaa muistaa että myös perussuomalaiset olivat 2015 päättämässä siitä, otetaanko tänne tulijoita vai ei. On heiltä turhaa kitinää että emmehän me vaan Soini. Jokainen tuolloin kansanedustajana istunut persu on vastuussa siitä että salli persujohdon toimia Suomen edun vastaisesti.

Käyttäjän heikkihyotyniemi kuva
Heikki Hyötyniemi

"... perussuomalaiset olivat 2015 päättämässä ..."

Opetus: älkää edes yrittäkö toimia vastuullisesti, muuta ette saa kuin haukkuja!

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

Muistutus myös perussuomalaisten osallisuudesta päätöksentekoon 2015 on aiheellinen.

Suomen 37. eduskuntavaalit järjestettiin sunnuntaina 19. huhtikuuta 2015 ja niissä valittiin vaalikauden 2015–2019 eduskunta. Keskusta nousi selvästi suurimmaksi puolueeksi. Perussuomalaiset likimain säilytti kannatuksensa, joka oli moninkertaistunut vuodesta 2007 vuoden 2011 vaaleihin, ja päätyi ensimmäistä kertaa hallitukseen. Kokoomus sai perussuomalaisia enemmän ääniä, mutta jäi vaalimatematiikan vuoksi kolmanneksi. Neljänneksi suurimman SDP:n tulos oli historiallisen huono. (Wikipedia)

Persuilla oli 38 kansanedustajaa, heillä oli Keskustan jälkeen toiseksi suurin eduskuntaryhmä.

Sipilän hallitus nimitettiin tehtäväänsä 29. toukokuuta 2015. Kaikkiaan 17 ministeristä oli siinä Soinin johtamia Perussuomalaisia seuraavat viisi: ulkoasiainministeri Timo Soini, työministeri Jari Lindström, kulttuuri- ja urheiluministeri Sampo Terho, puolustusministeri Jussi Niinistö sekä sosiaali- ja terveysministeri Hanna Mäntylä (Pirkko Mattila 25.8.2016–).

Nämä viisi "hillotolppaministeriä" eivät vastustaneet Sipilän – Orpon v. 2015 turvapaikkapolitiikkaa julkisuudessa sanallakaan, vaan ovat samassa poliittisessa vastuussa tapahtuneesta kuin muukin Sipilän hallitus.

Perussuomalaisten "halla-aholainen siipi" pysyi tuolloin myös hiljaa, kansanedustajat mukaan lukien, ilmeisesti taktisista syistä ja lojaalisuudesta Soinin johtamaa puoluetta kohtaan.

Jussi Halla-aho valittiin puheenjohtajaksi Perussuomalaisten puoluekokouksessa Jyväskylässä 10. kesäkuuta 2017, mikä johti sittemmin puoluehajaannukseen 13.6.2017, toisaalta 20 kansanedustajan siirtyessä "uuden vaihtoehdon" kautta Siniseen tulevaisuuteen ja toisaalta entisellä nimellä jatkaviin Perussuomalaisiin Halla-ahon johdolla.

Nykyisistä Halla-ahon johtamista perussuomalaisista yksikään ei ole ollut hallitusvastuussa päivääkään, eikä heitä voi pitää vastuussa vuoden 2015 katastrofaalisesta poliittisesta virheestä muutoin kuin olemisesta kapinoimatta tuolloista puoluejohtoaan ja ministeriryhmäänsä vastaan.

Kansanedustajille se olisi tietenkin silloin merkinnyt sanktioita, mahdollisesti erottamista eduskuntaryhmästä. – Esimerkkitapaukset sellaisesta periaatteellisuudesta ovat Suomen eduskunnassa perin harvinaisia, joten voi myös kysyä onko odotus siitä aivan kohtuullinen.

Käyttäjän MattiLehtinen kuva
Matti Lehtinen

Muuttuiko nämä tp-hakijat lastenraiskaajiksi tänne tultuaan vai ovatko lähteneet kotimaistaan karkuun juurikin lastenraiskausten takia?

Käyttäjän magi kuva
Marko Grönroos
    «on turvapaikkahakemuksen velvollinen käsittelemään se jäsenvaltio, johon turvapaikanhakija on näin tullut.»

Epäilemättä ihan hyvä lähtökohta.

Vuonna 2015 Kreikkaan saapui 856 723 turvapaikanhakijaa meren yli.

Vaatisitko tiukasti Suomen pitäytyvän sopimuksessa jos Venäjän rajan yli tupsahtaisi saman verran?

Käyttäjän MattiLehtinen kuva
Matti Lehtinen

"Määrääkö" joku laki tai sopimus päästämään turvapaikanhakijat maahan? Käsittääkseni vain se "hakemus" pitää ottaa vastaan mutta maahan ei tarvitse päästää.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

Marko, # 38.:

Suvereeneilla valtioilla on yksinoikeus päättää valtakunnanrajansa ylityksestä, eivätkä sitä oikeutta vie niiltä mitkään kansainväliset sopimukset.

Jos 856 723 turvapaikanhakijaa tupsahtaa minkä tahansa valtakunnanrajan yli, valtion hallitus on jo siinä vaiheessa kelvottomasti epäonnistunut aivan keskeisessä tehtävässään.

Mitä tulee Kreikan merivoimiin ja rannikkovartiostoon, niillä on kalustoa niin, että jos kaikkine partioveneineen peräkkäin ajavat niin yhteen kolisevat. Siihen päälle lentokoneet, helikopterit ja automaattiset valvontajärjestelmät.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_active_Helle...
https://en.wikipedia.org/wiki/Hellenic_Coast_Guard

Kreikalla on aktiivipalveluksessa olevaa sotilashenkilöstöä yli 100 000 sekä reserviä 406 000.
Persaukisina poseeraavilla kreikkalaisilla on myös 4 miljardin euron puolustusbudjetti (vrt. Suomi: 3,138 mrd €), joka on BKT:sta 2,4%, ja jota me suomalaiset osaltamme rahoitamme maksamalla veroja heidän puolestaan.

Nämä kaikki ovat yksiselitteisesti valtion käskyvallassa olevia voimavaroja, ellei toimeenpanovallaksi riitä käsillä olevassa tilanteessa muiden virkamiesten suorituskyky.

Jos ei näillä resursseilla pystytä järjestämään pitävästi EU:n ulkorajavalvontaa Kreikan aluevesien osalta, vika on kyllä asenteessa. Jos into olisi sama kuin takavuosien mahtipontisia olympialaisia järjestettäessä, väärälle rannalle ei pääsisi edes kumiankka.

Käyttäjän elina kuva
Elina Moustgaard

Hei Hannu!

Sain viestisi koskien paria sivua ve-kielistä teksitä.

Kysymys on NKP:n keskuskomitean pöytäkirjasta ohjeineen Sorsan 50-vuotislahjan ja onnittelusanoman toimittamiseksi suullisessa muodossa hänelle henkilökohtaisesti.

Voin kääntää tekstit, mutta minne lähetän, sinun e-mailiin?

Elina

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

Elina,

Voisitko ystävällisesti postata käännökset suoraan tuohon blogikeskusteluun.
http://1203pl.puheenvuoro.uusisuomi.fi/267491-kale...

Uskoakseni muutkin kuin minä tulevat yllättymään pöytäkirjatekstien sisällöstä, jos ne ovatkin noin kesyjä – ellei niissä olekaan väitettyä luonnehdintaa "luotetusta kollaboraattorista" (vrt. Pekka Lukkalan blogi).

Suuret kiitokset Sinulle, teet tärkeän palveluksen kaikille keskustelun seuraajille!

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset